Bullying: Ένας τραμπούκος στο γραφείο

Η βία στις μέρες μας έχει πολλά ποδάρια.  Από τη μια η έκδηλη βία των τρομοκρατικών ενεργειών και των ληστειών.  Από την άλλη, αυτή που ασκείται κεκλεισμένων
των θυρών στο σχολείο και το  οικογενειακό «άσυλο», χωρίς υποχρεωτικά να
ανοίξει μύτη.  Λίγα όμως γράφονται για τα θύματα όσων άγονται και φέρονται ως… τραμπούκοι του γραφείου.

Αναγνωρίζοντας το bullying

Το bullying, είναι ο όρος που περιγράφει  όσους και όσες συστηματικά και προμελετημένα, καταδυναστεύουν, ασκούν λεκτική, σωματική και πάντα ψυχολογική βία σε συνανθρώπους τους  με μια από τις παρακάτω συμπεριφορές:

Απαξίωση, κοροϊδία, καψόνια,
Αδικαιολόγητη κακομεταχείριση (φωνές, βρίσιμο, επιθετικά emails κοκ),
Συνεχή κριτική και ματαίωση,
Περιθωριοποίηση,
Υπονόμευση απόδοσης λόγω υπερβολικού φόρτου εργασίας και παράλογων προθεσμιών,
Υπονόμευση φερεγγυότητας με υπονοούμενα,
Αλλαγή στοιχείων, απόκρυψη εγγράφων ή κακοήθη emails ή σημειώματα,
Σεξουαλικά ‘πεσίματα’ και ‘χερουκλώματα’, υπονοούμενα, ή άσεμνη στάση,
Τρομοκρατία σε βάρος καριέρας ή σωματικής ακεραιότητας με εκβιασμό.

Γιατί φέρονται έτσι
Οι περισσότεροι θύτες αντλούν απ’ τις πράξεις τους αίσθηση υπεροχής και εξουσίας.  Ενδεχομένως να έχουν ψυχολογικά προβλήματα ή απλά η συμπεριφορά τους να αντικατοπτρίζει τον ‘αέρα’ενός πολιτισμού όπου όλα επιτρέπονται. Όταν ένα ολόκληρο τμήμα φέρεται έτσι σε βάρος κάποιου είναι για τους ίδιους λόγους και για έναν παραπάνω… η αίσθηση προσωπικής ευθύνης που έχει ο καθ’ ένας για τη συμπεριφορά του αμβλύνεται ανάμεσα στα μέλη της ομάδας.

Ο αντίκτυπος σ’ αυτούς που υφίστανται bullying

Αυτές οι συμπεριφορές έχουν ψυχολογικό και σωματικό αντίκτυπο σε οποιονδήποτε έχει
την ατυχία τις υποστεί.

Ψυχολογία
Προβλήματα
Σωματικά
Συμπτώματα
Δυσκολίες μνήμης & συγκέντρωσης Προβλήματα ύπνου
Συνεχές άγχος & φόβος Γαστρεντερικά
Υπερκινητικότητα Δερματικά
Υπερένταση -  ‘στη τσίτα’ Μειοσκελετικά προβλήματα
Υπερευαισθησία – εύκολα δάκρυα Ημικρανίες
Κυκλοθυμία Ταχυκαρδίες
Οργή Εφίδρωση
Ψυχική  εξάντληση – ‘κομμάτια’ Τρέμουλο
Εμμονή με στο θέμα Καρδιολογικά προβλήματα
Τύψεις Καρκίνος
Αίσθηση αδιεξόδου Εγκεφαλικό

Απόρροια όλων αυτών είναι οι αγχώδης διαταραχές, σύνδρομο μετατραυματικού στρες,
κατάθλιψη με κίνδυνο αυτοκτονίας.

Φαύλος κύκλος άγχους
Παρόλη την οργή για την αδικία που βιώνουν τα περισσότερα θύματα πασχίζουν να
βελτιώσουν τη θέση τους με το να δουλεύουν περισσότερο και καλύτερα μη και τους
βρουν ψεγάδι, προσαρμόζουν το ντύσιμό τους μη τύχη και προκαλέσουν, αποφεύγουν
συναδέλφους για γλιτώσουν σχόλια και καζούρα. Αναζητώντας να βρουν το δίκιο τους και για να ανακουφιστούν συζητούν συνέχεια για το πρόβλημά τους με αποτέλεσμα να επιβαρύνουν φίλους και συντρόφους και μετά να φοβούνται μη τους χάσουν. Έτσι όμως διαβρώνεται ολοένα η αντοχή τους,  χάνουν την αυτοεκτίμησή τους και νιώθουν αποτυχημένοι. Επιπλέον, λόγω άγχους μειώνεται η απόδοσή τους στη δουλειά πράγμα που τους αγχώνει ακόμα περισσότερο γιατί φοβούνται μη χάσουν τη θέση τους.

Τι πρέπει να γνωρίζετε
Δεδομένου ότι το bullying έχει μια αργή και άκρος ψυχοφθόρα δράση, τα θύματα αρχικά αμφισβητούν τα συναισθήματά τους πιστεύοντας πως οι αντιδράσεις τους είναι υπερβολικές και πως ‘άλλος στη θέση μου θα το προσπερνούσε’. Όμως, αν αυτό συμβαίνει σε σας πρέπει να γνωρίζετε πως:

  • Κανείς για κανένα λόγο δεν αξίζει τέτοια συμπεριφορά – ότι και να έχει
    προηγηθεί.
  • Τα συναισθήματα σας είναι απολύτως φυσιολογικά και αναμενόμενα.
  • Οι αντιδράσεις σας δεν έχουν καμία σχέση με τη δύναμη του χαρακτήρα σας.

Το bullying είναι μια πολύ τραυματική εμπειρία. Αν έχετε έρθει αντιμέτωποι μαζί του το πιθανότερο είναι να χρειαστείτε ή χρειάζεστε κάποιας μορφής ψυχολογική υποστήριξη. Μη τη στερήσετε στον εαυτό σας.  Εφόσον αυτά σας αφορούν
και θα θέλατε να δοκιμάσετε ελάτε για μια συμβουλευτική συνεδρία. Επισκεφθείτε τον ιστιότοπό μου για να μάθετε λίγα πράγματα για μένα, το κόστος και τον τρόπο που δουλεύω – κάντε κλικ εδώ.

Πως αντιμετωπίσω την επιθετικότητα;

  • Δράστε άμεσα πριν βραχυκυκλώσετε συναισθηματικά,
  • Μιλήστε στον θύτη προσωπικά,
  • Μη δώσετε λαβές που μπορεί να χρησιμοποιηθούν εναντίων σας αποφεύγοντας συναισθηματικά ξεσπάσματα και χαρακτηρισμούς,
  • Προσπαθήστε να είστε αντικειμενικοί όσο γίνεται:  Περιγράψτε την συμπεριφορά του και το πώς σας επηρεάζει: ‘Όταν μου φωνάζετε μπροστά
    στους πελάτες νιώθω μεγάλη αμηχανία, θίγεται η αξιοπρέπειά μου και δεν μπορώ να αποδώσω. Θα κάνω σωστά τη δουλειά μου όσο  μου μιλάτε ήρεμα’.

Ενδεχομένως επαναλαμβάνοντας το μήνυμα ξεκάθαρα μερικές φορές ο άλλος να
κάνει πίσω. Αυτό όμως δεν είναι σίγουρο και θα πρέπει πριν πάρετε το ρίσκο να
ζυγιάσετε την κατάσταση.

Πως να αντιμετωπίσω την σεξουαλική παρενόχληση;

  • Κρατάτε πλήρες ημερολόγιο με όσα συμβαίνουν,
  • Εκμυστηρευτείτε το πρόβλημα σε άτομο εμπιστοσύνης σας,
  • Ερευνήστε αν και άλλοι εργαζόμενοι αντιμετωπίζουν το ίδιο πρόβλημα,
  • Αντιμετωπίστε το θύτη έχοντας μαζί κάποιο συνάδελφο για μάρτυρα, και
    καταγράψτε τη συνδιαλλαγή,
  • Επικοινωνήστε με το γιατρό για ψυχοσωματικά συμπτώματα.

Ο κόμπος στο χτένι
Καλό είναι να έχετε προετοιμαστεί αν τα πράγματα σοβαρέψουν πολύ με το να:

  • Κρατάτε ένα ημερολόγιο με το πότε έγινε τι, καθώς και emailς, υπομνήματα κλπ,
  • Κρατάτε σημειώσεις και στοιχεία που αποδεικνύουν την καλή ποιότητα της
    δουλειάς σας,
  • Ακολουθήστε κατά γράμμα τη συγκεκριμένη πειθαρχική οδό της εταιρείας σας αν υπάρχει, με όλα τα στοιχεία που έχετε συλλέξει.
  • Ένας γιατρός μπορεί να βεβαιώσει αν τα οργανικά προβλήματα που αντιμετωπίζετε σχετίζονται με τις δυσκολίες στη δουλειά – αν ναι ζητήστε κάποια έγγραφη βεβαίωση.
  • Επικοινωνήστε με δικηγόρο,
  • Κάντε καταγγελία στο Υπουργείο Εργασίας (210-5295001)

Αν παρ’ όλα αυτά δεν υπάρχει βελτίωση είναι καλύτερα πριν αρρωστήσετε να τα
μαζέψετε και να φύγετε.  Έστω και σε τέτοιες κακές εποχές είναι προτιμότερο να ψάξετε για άλλες…πορτοκαλιές, παρά να θέτετε σε κίνδυνο τη ψυχική και εν τέλει τη σωματική σας υγεία.

Σχολιάστε

*