Αδελφικά μαχαιρώματα: Διδάξτε την επανόρθωση

Στο πίσω κάθισμα το  μπουνίδι και το κλωτσίδι πέφτουν καπνός. Έχετε προσπαθήσει να κάνετε το διαιτητή,  το παρηγορητή, το δικαστή, το κουφό, ακούτε τον εαυτό σας να ουρλιάζει  τραβώντας το χειρόφρενο,  ‘Βγείτε έξω να  γυρίσετε με τα πόδια!’.  Μες την   απελπισία και τα νεύρα σας αναρωτιέστε πως και τα παιδιά σας δεν μαθαίνουν να   επικοινωνούν και να φέρονται σαν άνθρωποι. Αντίθετα μοιάζουν ταγμένα να  μαυρίζουν τη ζωή ενός του άλλου και μαζί τι δική σας. Κι όμως, όσο περίεργο και  να μοιάζει μέσα από αυτές τις εμπειρίες κρύβονται οι ευκαιρίες για να διδάξετε  τη δικαιοσύνη, τη μεταμέλεια, το φιλότιμο, την αποζημίωση, την επανόρθωση…  αν δεν τα καρυδώσετε πρώτα δηλαδή.

Στρατηγικές χωρίς αποτέλεσμα
Η άμεση αντίδρασή μας είναι  να βάλουμε τις φωνές και να πέσουν τιμωρίες. Σίγουρα δεν θέλουμε τον Κώστα ετών  8 για παράδειγμα, να δαγκώνει την αδελφή του ετών 10, και να της εκσφενδονίζει  το mp4 της από το παράθυρο του αυτοκινήτου, και η τιμωρία
είναι ένας τρόπος για να το καταφέρουμε. Κάτι όμως που οι έμπειροι εκπαιδευτικοί
γνωρίζουν από πρώτο χέρι είναι πως μ’ αυτό τον τρόπο αντί πιο πεφωτισμένοι οι ‘δράστες’
νιώθουν αδικημένοι και θυμωμένοι και συχνά προβαίνουν σε πράξεις αντιποίνων για
να ισοφαρίσουν το κακό που τους έλαχε. Αν από την άλλη θέλουμε ο Κώστας να
αλλάξει αντιλαμβανόμενος το ‘γιατί’, η προσέγγιση πρέπει να είναι διαφορετική
προκειμένου να τον διδάξει τη δικαιοσύνη, την επανόρθωση, και την υπευθυνότητα
για τις πράξεις του.

Μέθοδος Επανόρθωσης: μια δίκαιη  προσέγγιση
Η προσέγγιση αυτή χάνεται  στα βάθη των αιώνων και διέπεται από διαχρονικές αξίες με τις οποίες οι γονείς  θέλουμε να γαλουχήσουμε τα παιδιά μας και που αποτελούν τους ακρογωνιαίους  λίθους κάθε δημοκρατικής κοινωνίας: Σεβασμό, Συνεργασία, Ισότητα, Συμμετοχή,  Ενδυνάμωση. Αυτές οι αξίες ενώ αναιρούνται με αυταρχικές παρεμβάσεις, διδάσκονται  μέσα από τη μέθοδο της επανόρθωσης. Ο στόχος είναι όλοι να συνειδητοποιήσουν το  ρόλο που έπαιξαν – ουέ στο γονιό που ψάχνει να βρει ποιος άρχισε πρώτος, καθώς  και τις  παράπλευρες απώλειες που  προκύπτουν από κάθε συμβάν. Για παράδειγμα: ο κίνδυνος αυτοκινητιστικού  ατυχήματος λόγω πανζουρλισμού στο όχημα, το χαλασμένο εκδρομικό κλίμα που  εκπαραθυρώθηκε μαζί με το mp4 και τα  χρήματα που κόστισε η αγορά του εν λόγω γκάτζετ, κοκ.

Μέθοδος Επανόρθωσης: Δοκιμάστε την!

Βήμα 1: Συμμετοχή
Πρώτα ηρεμίστε και μετά καλέστε τα παιδιά σε συνάντηση. Διασφαλίστε ένα κλίμα ασφάλειας, άρρωντας τις τιμωρίες,  ώστε να εμπλέξετε τα παιδιά σας σε διάλογο και να αποφύγετε κατηγόριες και  δικαιολογίες. ΠείτεΔεν θέλω να τιμωρήσω κανέναν, αλλά πρέπει να συζητήσουμε γι αυτό που έγινε χθες στο  αυτοκίνητο.   

Βήμα 2: Αναλογισμός & Ενσυναίσθηση
Δοκιμάστε τις παρακάτω  ατάκες περιγράφοντας μόνο την πράξη. Δώστε  χρόνο να αναλογιστούν τι συνέβη και να ακούσουν τη θέση ενός του άλλου.  Αυτό θα διδάσκει την συναισθηματική νοημοσύνη και την ενσυναίσθηση – το να  καταλαβαίνω πως νιώθει ο άλλος.  Πείτε: Κώστα τι γινόταν με σένα όταν δάγκωσες  την αδελφή σου; Ή Κώστα
τι ήθελες να πετύχεις όταν… ; 
Κώστα  τι σε έκανε να πετάξεις το mp4  από το παράθυρο;

Μη! Διακόπτετε, Κρίνεται, Ηθικολογείτε    Ακούτε με: Σεβασμό, Ενδιαφέρον 

Βήμα 3: Συνειδητοποίηση του αντίκτυπου
Δώστε στο άλλο παιδί να  περιγράψει πως ένοιωσε και τι σημαίνει γι αυτό η σωματική και υλική ζημιά που  υπέστη. Αυτό θα το μάθει να εκφράζεται σωστά και στο ‘δράστη’ να ακούσει  ξεκάθαρα το αποτέλεσμα των πράξεών του. Κάντε και εσείς το ίδιο. Αυτό θα δείξει  και στους δύο πως και σεις είστε άνθρωπος και όχι ο σοφέρ, η καθαρίστρια, η
δασκάλα…
Πείτε: Μαρία, πως  ένιωσες όταν ο Κώστας σε δάγκωσε και πέταξε το mp4 σου;         Τρόμαξα τόσο με τις στριγκλιές σας που  κόντεψα να τρακάρω πάνω στο μπροστινό αυτοκίνητο και να σκοτωθούμε.            

Βήμα  4: Αναγνώριση της βλάβης.
Αν έχετε δώσει χρόνο στα  παραπάνω χωρίς χαρακτηρισμούς και λογύδρια, οι παρακάτω ερωτήσεις θα βοηθήσουν  τα τέκνα σας να αναγνωρίσουν και να δεχτούν ότι οι πράξεις Τους είχαν αρνητικό  αντίκτυπο στους άλλους. Ακόμα και αν δε ζητήσουν ευθέως συγνώμη ο τρόπος που θα  μιλήσουν θα εκφράζει αυτή την αποδοχή βλάβης.
Πείτε: Κώστα τι περνά απ’ το μυαλό σου ακούγοντας  εμένα και την αδελφή σου; (αν έβαλε το χεράκι της και η Μαρία, θέστε και σ’  αυτή την ίδια ερώτηση).

Βήμα  5: Συμφωνία επανόρθωσης
Δίνει την ευκαιρία στο  παιδί ή σε όλους τους ‘φταίχτες’, να κάνουν κάτι για να επανορθώσουν.
Πείτε: Μαρία, τι μπορεί να κάνει ο Κώστας για να επανορθώσει;    Κώστα  είναι δίκαιο αυτό που σου ζητά η Μαρία;     Έχεις  κάτι άλλο να προτείνεις για να επανορθώσεις;        

Βήμα  6:  Follow up
Το τελευταίο αυτό βήμα όπου  συμφωνείτε να ξαναβρεθείτε για να δείτε πως πάνε τα πράγματα, αποτελεί το  επισφράγισμα της διαδικασίας.  Τα παιδιά  παίρνουν το μήνυμα ότι λαμβάνετε σοβαρά υπόψη αυτή τη μέθοδο, γεγονός που  λειτουργεί και αποτρεπτικά για μελλοντικές συγκρούσεις.
Πείτε: Λέω να τα ξαναπούμε μεθ’ αύριο  για να δούμε πως πάει η συμφωνία μας.  

Σωστό  κλείσιμο:
Πείτε: Χαίρομαι για τη προσπάθειά σας  να βάλετε τα πράγματα στη θέση τους. Θέλετε να φάμε ένα παγωτό

Παραδοσιακά μετά από  διαπραγματεύσεις το κέρασμα έκλεινε τη συμφωνία. Πέρα από αυτό όμως είναι και  ένας τρόπος ισότιμης επανασύνδεσης όλων. Αποτελεί ένα τρόπο να αφήσουμε πίσω  μας αυτό που έγινε και να προχωρήσουμε.

Θέλετε να βελτιώσετε την επικοινωνία και τις σχέσεις στην οικογένειά σας; Θέλετε περισότερη ηρεμία, αγάπη και καλήτερη συνενόηση; Αν ναι, λάβετε μέρος στην: Εκπαίδευση Αποτελεσματικού Γονέα,  την πιο αποτελεσματική επιμόρφωση γονέων στο κόσμο.  Θα χαρώ να σας δώ! Κάντε κλικ εδώ.

 


.

Σχολιάστε

*